Friday 24 March 2017

E11 - Mengapa imej itu penting?

Teks: Sophiaton Norashikin Binti Alias
Gambar: Google
Email: sophiatonalias@gmail.com

Assalamualaikum dan salam sejahtera ...




Topik kali ni, apakah yang dimaksudkan dengan imej? Mengapa imej itu penting?

Aset paling penting milik kita adalah imej peribadi kita sendiri.

Tanggapan orang lain dalam masa 15 saat pertama terhadap penampilan diri sendiri bila bertemu mencerminkan diri kita sebenarnya. Ia memberi kesan terhadap setiap aspek kehidupan kita seperti kerjaya, sosial. Kalau pandangan pertama baik, maka baiklah jadinya. Begitu juga sebaliknya. Sebenarnya tanggapan pertama ini boleh berlaku di mana-mana sahaja dan pada bila-bila masa.

Tak kiralah siapa kita atau apa pekerjaan kita, akhirnya bergantung apa yang orang lain fikirkan tentang diri kita, memang tidak boleh dinafikan. Betul tak ?

Begitu juga dengan akak, sepanjang akak jadi designer, pertama sekali akak lihat imej diri pelanggan akak. Cuba untuk kenali karektor dalam perbualan. Macam-macam ragam pelanggan, ada yang minta dijahitkan paten baju begini, begitu tanpa mereka sedar ada antara paten itu memang langsung tidak sesuai dengan imej, personaliti atau bentuk badan.

Akak selalu nasihatkan pelanggan akak kalau paten itu tidak sesuai, dengan bagi idea rekaan lain yang lebih sesuai. Begitu juga dengan pemilihan warna dan fabrik.

Maka nasihat akak, belajarlah untuk mengenali personaliti diri, bentuk badan, warna yang sesuai dan lain-lain yang berkaitan dengan imej. Akak ini bukanlah perunding imej tetapi belajar dengan hadiri kursus yang berkaitan, nanti akak akan share dalam entri yang lain yea ...

Maaf kalau perkataan atau ayat terbalik ke, tunggang langgang ke, akak ni bukannya reti menulis sangat maklumlah dah lama tak belajar menulis. 

No comments:

Post a Comment